Friday, September 27, 2013

Memori Tidak Akan Pernah Hilang..

bismillahirrahmanirrahim..


Allahuakbar.Allahuakbar.Allahuakbar.

Allahumma solli 'ala saiyidina muhammad, wa 'ala aalihi wa sohbihi wasallam..


Syukur dipanjatkan kepada Allah, Tuhan semester alam, menjadikan langit dan bumi dan kehidupan di dalamnya. Selawat dan salam kepada junjungan besar Baginda Rasulullah, Nabi Muhammad yang menjanjikan syafaat kepada umat yang mengikuti ajaran Islam.. Isyfa'lana ya Muhammad... 





dah beberapa hari tak sharing ilmu dalam blog ni. ilmu ini bukan sahaja di dalam kelas dan kuliah semata-mata. ilmu boleh wujud pada bila2 masa, dalam apa jua keadaan. ilmu bukan dituntut dengan orang yg lebih tua sahaja. kadang2 anak2 kecil juga mampu memberikan sedikit ilmu kepada orang yang lebih dewasa. Pengalaman juga satu ilmu. pengalaman budak2 sekolah yang membuat karangan dalam kelas juga boleh dijadikan ilmu kepada pembaca.. 



jadi, entry kali ini berkaitan dengan memori yang tidak akan pernah hilang. Memori, apa itu memori? bisakah seandainya saya mengatakan memori itu suatu kenangan? dalam bahasa mudah bagi saya ialah, memori itu suatu pengalaman seseorang dan dianggap sebagai kenangan. 



kenangan.. siapa kah manusia yang mudah lupa pada kenangan lama? kebiasaannya, kenangan ni akan kita ingat kerana kita terlalu gembira dengan sesuatu perkara yang berlaku ataupun kita terlalu sedih dengan sesuatu perkara yang berlaku. ringkasnya, kenangan merupakan suatu peristiwa penting bagi seseorang individu sama ada peristiwa manis ataupun pahit. 



kenangan penting untuk kita memperbaiki diri untuk mengharungi kehidupan pada masa akan datang. kenangan yang pahit dijadikan iktibar dan ambil pengajaran daripada apa yang berlaku. kenangan yang manis jadikan sebagai penguat diri untuk terus menghadapi ujian yang mendatang. ingat, setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.. 






No comments: